duminică, 10 iulie 2022

MĂGURA CODLEI, CODLEA, ȘTRANDUL ȘI LACURILE DIN CODLEA (IUL 2010 - IUL 2022)

În fiecare vară ne dorim să ajungem cel puțin odată sau de două ori pe la ștrandul și lacurile din marginea Codlei. Aflate în pădurile de la poalele Măgurii Codlea (1294m), aceste lacuri, dar și ștrandul, sunt unele din cele mai frumoase locuri de scăldat pe care le-am văzut în România.

Locul se află la 25 de km de Brașov, la ieșirea din Codlea, de la DN1, pe lângă Hanul lui Traian în stânga (cum vii dinspre Codlea). Drumul trece prin pădure, iar acum este bine asfaltat și întreținut (nu înțeleg de ce trebuie să existe reductoare de viteză și la urcare pe acest drum nou, însă oricum, e mai bine decât era cu alte ocazii când era efectiv ciuruit, plin de cratere).

Este un loc cu un potențial uriaș, din punctul meu de vedere, un loc absolut mirific, dar care acum este lăsat în relativă paragină. Ștrandul este bine amenajat, însă lacurile sunt lăsate de izbeliște, iar lacul 1 este golit de vreo 2 ani și arată dezolant. Chiar era limpede, de un verde profund, plin de pești. Nu știm de ce l-au golit (ziceau unii că pentru igienizare), însă arată urât.

Iată cum arăta acum câțiva ani Lacul 1:

Pe marginea lacului 1 se văd urmele unor amenajări pentru hidrobiciclete, dar și fel de fel de căsuțe dărăpănate, care cândva probabil, erau loc de cazare, restaurante sau cine știe ce altceva. Ne doare sufletul să vedem un astfel de loc, lăsat așa de izbeliște. Măcar de ar fi lăsat locul sălbatic. era mai bine, dar așa cu ruinele alea, arată dezolant pe alocuri.

Pe la jumătatea articolului găsiți un scurt documentar despre acest loc, care ne explică de ce și cum.

Fiind amplasat între dealuri, locul are lumina soarelui doar câteva ore pe zi, cam de pe la 10.30 până pe la 17, mai mult în zona lacurilor, unde este spațiul mai larg.

Așadar, la ștrand aveți soare doar de pe la 11 până pe la 17, așa că vara e cu schepsis perioada asta de a sta la soare, căci te poți arde, așa că mai bine stai la umbră. Însă în zilele caniculare, e un loc perfect unde să vă răcoriți. Există multe șezlonguri și spații la umbră unde să stai, terase și locuri amenajate pentru sport.

Apa este foarte curată și răcoroasă, fără clor sau alte substanțe în apă.

Prețul era acum un an 15 lei/persoană (toată ziua) , 5 lei/copil până în 10 ani (cred) și în principiu nu se intră cu mâncare și băutură de acasă, însă am văzut că majoritatea aveau de acasă aduse de toate. În plus, există foișoare amenajate unde să poți face un picnic pe cinste.

Când trece soarele la ștrand, poți merge liniștit către lacul 2 (aflat la aprox 2 km de ștrand) și mai prinzi cel puțin o oră jumătate sau două de soare. Apa în lacuri e mult mai caldă, dar și mai puțin curată. Înspre coada lacului 2, există locuri de sărit în apă și e relativ amenajat pentru intrare în apă (există niște urme de plăci de beton, care acum sunt destul de distruse).

De pe acea scurgere de beton din capătul lacului 2, se poate sări în cap liniștit. Apa are mulți metri adâncime. Acolo nu am atins niciodată fundul.

Anul trecut a fost organizat un eveniment în care oamenii au venit în weekend cu corturile. Pot încăpea lejer vreo 30 de corturi pe marginea de la scurgerea lacului 2, singura problemă fiind faptul că trebuie să cari cu cârca vreo 2 km, bagajele. Însă a fost fain. Cel mai fain a fost că au venit unii cu niște corzi pe care le-au prins de copacii de la marginea apei și ne puteam face vânt să sărim în apă de la înălțime. O senzație foarte plăcută.

Un loc cu adevărat pitoresc și mă simt binecuvântat să fiu așa de aproape de el.

AICI și câteva filmări făcute în zonă

Dacă te-ai plictisit de apă și de ștrand , există niște trasee și prin pădure. Posibil ca unele să meargă spre vârful Măgurii. Nu știu sigur dacă se merge direct de la ștrand spre vârful Măgurii (pe hartă ar exista un traseu), însă știu sigur că există un traseu care merge câțiva km până în Codlea, prin pădure. Există trasee de promenadă și pe marginile lacului.

Eu personal am urcat pe Măgura Codlei, direct din Codlea, pe un traseu printre case. Cred că sunt multe poteci și ne-am intersectat cu câteva, inclusiv cu câteva drumuri forestiere. Pe traseu am dat peste mai  multe zone rase, dar asta în inima muntelui, ferit de ochii codleanului de rând.

Cam așa arată traseul:

Traseul e destul de ușor. În 2-3 ore lejer, ajungi sus pe culme. Traseul este 99,9% prin pădure. Există și vreo 2-3 puncte cu vedere spectaculoasă, în rest nimic deosebit. Un munte numai bun pentru pregătirea pentru un traseu mai greu.

Acest masiv, Măgura Codlei, reprezintă practic capătul sudic al munților Perșani, fiind cred și cel mai înalt punct din tot lanțul.

ACTULIZĂRI cu filme și poze din 2020 și 2021

Între timp în 2021 a început invazia romulanilor dinspre apă ... G e „cap de pod”.

Mai în glumă sau mai în serios, din 2021 au început niște lucrări la Lacul 2 care s-ar putea să țină câțiva ani. Deja au stricat poteca de pe marginea drumului ca să se poată trece cu mașinile.Am înțeles că vor să sece și să curețe lacul și posibil să întărească barajul, conform normelor europene.

Primul lac așa l-au distrus (și acum la 7 ani de când au început lucrările la Lacul 1, încheiate în 2021, nivelul apei e tot scăzut, iar fundul e plin de răgălii.

Deci nu știm dacă va mai fi ce a fost și dacă va mai fi gratis. Un loc paradisiac pe care au pus ochii niște reptile probabil.

IUNIE 2022

A fost un iunie deosebit de cald, iar prima ieșire la baie a fost la sfârșitul lunii iunie. Cu ocazia asta am văzut și ce schimbări s-au făcut de fapt în zonă. Am aflat că întreaga zonă (a lacurilor, a ștrandului, pădurea, viluțele din zonă) este disputată între un individ Marius nu mai știu cum și Primăria Codlea. Nu știu cum a putut deveni acest individ (Marius) proprietar pe o suprafață așa de imensă, dar e ceva ce merită investigat. Cert este că printr-un intermediar care a vorbit cu acest Marius am aflat că de fapt au fost obligați de normele europene să facă scurgere de supra-plin la acele baraje și că investiția să facă asta l-a costat mai mult decât tot ce plătise el pe acea proprietate. Nu mi se pare cine știe ce investiție să facă acele supra-scurgeri, deci cred că a luat aproape pe nimic zona aceea. Incredibil.

Dacă am înțeles bine, nu se va mai continua cu alte stricăciuni în zonă, iar lacul 2 nu a fost golit. Între timp s-a umplut și lacul 1 și au reapărut peștii (o să vedeți asta în filmul din Iulie 2022). Nu mai are culoarea de odinioară (vezi pozele de mai sus), dar poate, pe măsură ce peștii și alte vietăți vor mânca particulele în suspensie și materia vegetala putredă, se va mai limpezii. Este uimitor cum au rezistat peștii sau icrele lor în mâl sau ceva, atâția ani (vreo 5-7 ani nu a fost apă acolo).

VEDEȚI AICI FILMAREA DIN IUNIE 2022

IULIE 2022

Cu ocazia asta am mers pe un  traseu pe care ne-am dorit să mergem mereu când am ajuns în această zonă: traseul din Codlea (din zona Maial), prin pădure, până la lacuri. Totodată am mers cu drona să facem și noi o primă filmare a acestui loc și așa. Am filmat toată zona din dronă (în două zile diferite) ... mai întâi Lacul 2 într-o zi umbroasă  și apoi Lacul 1 și Ștrandul într-o zi cu soare.

Mai jos harta traseului (cam într-o ora daca te grabesti ajungi la lacuri ... noi am făcut cam o oră jumate relaxat, cu poze, mâncat de zmeură - e plină zona).

Zona Maial este foarte frumoasă și accesibilă cu mașina, o poiană largă și lungă plină de copaci seculari, un loc cu o încărcăturî mistică aș putea spune. S-a făcut de asemenea un drum nou pe la baza pădurii, care pleacă din Maial și ajunge la lacuri, fiind astfel o ocolitoare pentru cei dornici de natură, să meargă cu bicicletele fără să mai meargă pe drumul național care este foarte aglomerat.

Ne-am pricopsit și cu căpușe pe acest traseu, ca niciodată în viața asta. E anul căpușelor. Atenție mare! Verificați-vă pe corp când ajungeți acasă. Sunt micuțe, dar sugace.

VEDEȚI AICI FILMUL ÎNTREGULUI TRASEU

Iar mai jos, filmările cu drona:

Mulțumesc Camelia și R. pentru unele poze și filmări. De asemenea, mulțumim I. pentu minunata dronă și pentru telefonul cu care am filmat ultimul traseu de la Maial.

VEZI AICI întregul playlist de filmări din zonă.